Viktig information om coronaviruset
2020-11-06

Ford introducerar ny teknik för döda vinkelövervakning

Nu introducerar Ford ett nytt filövervakningssystem med döda vinkelövervakning. Systemet gör sin globala debut i nya Ford Kuga. Tekniken övervakar förarens döda vinkel efter bilar som närmar sig bakifrån, och med hjälp av en motkraft i ratten varnas föraren för potentiella kollisioner.

Att byta körfält är en rutinmanöver för de flesta bilanvändare, men även den mest uppmärksamma föraren kan ibland misslyckas med att upptäcka potentiellt farliga situationer, särskilt i förarens döda vinkel. Att inte se ordentligt eller bedöma en annan förares hastighet eller riktning är en vanlig orsak till trafikolyckor. Ford introducerar nu en teknik som är utformad för att hjälpa förare att undvika döda vinkeln-kollisioner när de kör på vägar med flera körfält.

– Många bilförare har vid någon tidpunkt blivit överraskade när ett annat fordon plötsligt dyker upp från ingenstans. Filövervakningssystemet med döda vinkelövervakning är som att ha ett par extra ögon i nacken, vilket hjälper till att förhindra att något mer allvarligt händer, säger Glen Goold, chefsingenjör för Kuga-programmet.

Ny teknik för döda vinkelövervakning
Ford har länge erbjudit döda vinkelövervakning som varnar förare om andra bilar är i deras döda vinkel genom en varningslampa i sidospegeln. I det nya systemet varnas föraren genom en motkraft i ratten som styr bort från den potentiella faran. Kugas Blind Spot Assist har radarsensorer som skannar av parallella körfält upp till 28 meter bakom bilen och 20 gånger per sekund när föraren kör i hastigheter mellan 65–200 kilometer i timmen. Filhållningssystem med döda vinkelassistans aktiveras för att förhindra olyckor med bilar som närmar sig med en relativ hastighet på upp till 30 kilometer i timmen.

Ytterligare en teknik som gör sin globala debut i nya Ford Kuga är korsningsassistans, Intersection Assist, som med hjälp av fordonets framåtvända kamera i kombination med sensorer identifierar potentiella kollisioner med mötande fordon i parallella körfält. Tekniken kan automatiskt bromsa bilen vid körning upp till 30 kilometer i timmen för att förhindra eller mildra effekterna av olyckor i korsningar eller rondeller.

Ford Kuga tog topplacering i Euro NCAPs nya tester
Tack vare Fords förarassistansteknik Co-Pilot360, som är utformad för att göra körningen intuitiv och mindre stressad, tog Ford Kuga nyligen en topplacering i Euro NCAPs nya tester inom assisterad körning I testerna fick Kuga dubbelt så många poäng som Tesla Model 3 i kategorin förarengagemang och slog både Volvo V60 och Volkswagen Passat i kategorin säkerhetsbackup.

Ford Europa ansvarar för produktion, försäljning och service av Ford-fordon på 50 separata marknader och har cirka 45 000 anställda vid sina helägda anläggningar konsoliderade joint ventures och cirka 58 0000 anställda medräknat okonsoliderade företag. Vid sidan av Ford Motor Credit Company driver Ford Europa även Ford Customer Service Division och 18 produktionsanläggningar (12 helägda anläggningar och sju okonsoliderade joint venture-anläggningar). De första Ford-bilarna levererades till Europa 1903, samma år som Ford Motor Company grundades. Tillverkningen i Europa startade 1911.

Kontakta oss



Aktuella nyheter



Villkor Datasäkerhet Karriär