Dahlqvists auktoriserade skadecenter finns i Kristianstad och Ängelholm och är moderna och fullt utrustade bilskadeanläggningar. Vi använder den senaste tekniken i hela verksamheten vilken är datoriserad fullt ut. Vi har välutbildade och kompetenta plåtslagare, som reparerar många skador varje år. Om olyckan skulle vara framme, är det vi som tar hand om Din bil.

Vi är Ford och Mazda specialister men utför skadereparationer på alla bilmärken och har avtal med alla försäkringsbolag. Du kan alltid begära att få din bil skickad till oss för att få ett perfekt slutresultat.

Eftersom vi varit i branschen under lång tid, har vi byggt upp ett stort förtroende hos alla försäkringsbolag. Vi besiktigar och gör själva kostnadsförslag på de allra flesta skadorna. Den senaste tekniken, fototekniken, för överföring av bilder på skadan till försäkringsbolaget, använder vi oss av.

Detta tillsammans gör att vi väldigt snabbt får igångsättningstillstånd när bilen kommit till oss.

All lackering sker hos lackeringsverkstäder som är MRF-anslutna liksom vi själva.

Helst vill vi ju inte önska Dig välkommen in till oss, men om olyckan ändå skulle vara framme kan Du med största förtroende vända Dig till vår skadeverkstad.


För att boka in Din bil för skadereparation på respektive ort, kontakta respektive skadechef.


Bilskadechef, Christer Jonasson (Kristianstad & Hässleholms skador)
044-20 78 20
christer.jonasson@dahlqvists.se

Kristianstad: öppettider och karta

Bilskadechef, Stevan Vlajku (Ängelholms skador)
0431-45 89 16
stevan.vlajku@dahlqvists.se

Ängelholm: öppettider och karta 

Så här går det till vid en skadereparation

1. Boka tid för skadebesiktning


När du har fyllt i Skadeanmälan kontaktar du vårt skadecenter för att boka tid för en skadebesiktning. Ta med skadeanmälan, vi förmedlar den till respektive försäkringsbolag.

2. Skadebesiktning

Du och en besiktningsman gör nu tillsammans en skadebesiktning av bilen, denna tar endast ca 20 minuter och är viktig för att vi ska kunna beställa reservdelar, lackering etc i tid inför reparationen av din bil. Besiktningsmannen uppmärksammar dig även på andra eventuella åtgärdsbehov på bilen som du erbjuds att köpa till och få åtgärdade vid reparationstillfället. Därefter gör vi en kostnadskalkyl.

Kalkylen och bilder på skadan skickas till ditt försäkringsbolag för godkännande. Samtidigt bestämmer vi ett datum för reparationen.

Vid besiktningstillfället bokar vi samtidigt en hyrbil ifall de är aktuellt för tiden då din bil är på vår verkstad.

3. Dags att lämna in bilen

Vi har nu fått godkänt från försäkringsbolaget och fått hem de förbeställda reservdelarna (nya alternativt begagnade där så är möjligt enligt försäkringsbolagens villkor). Vi har också planerat för reparationen. Vid större och svårare skador riktas och mäts karossen i rikt bänk. Vi åtgärdar nu också de arbeten utöver skadereparationen som du eventuellt har beställt.

4. Begagnade reservdelar

Försäkringsbolagen vill att begagnade reservdelar används när det är möjligt, allt för att hålla ner kostnaderna och gagna miljön.

5. Skadade plastdetaljer

Plastdetaljer kommer om möjligt att repareras. Skälet är miljöhänsyn.

6. Lackeringsavdelningen

Lackering är nästa anhalt där skadan rostskyddas, grundmålas och lackeras.

7. Slutmontering

Bilen går nu från lackeringen tillbaka till skadereparatören för montering av alla detaljer som lister, strålkastare, dörrhandtag m.m.

8. Slutkontroll

När bilen är klar gör vi vår egen kvalitets-kontroll samt kontrollerar att allt är utfört enligt den specifikation vi fått godkänd av försäkringsbolaget.

9. Bilen är klar

Vi kontaktar dig via telefon, mail, SMS utifrån vad som passar bäst och utifrån överenskommelse när bilen är klar.


Att tänka på när du lämnar bilen till oss:
  • Bilen bör om möjligt vara tvättad.
  • Demontera eventuella takboxar och/eller takräcken.
  • Radiokod, eventuellt måste vi bryta strömmen till bilen.
  • Glöm ej ta med nyckeln till låsbultar och dragkrok om detta är monterat.

Välkommen till Dahlqvists, Du också!